Tegeltotaal 2019 - nr. 4

INTERVIEW

Ontwerpbureau Frederiks & van der Nat
lanceert nieuwe visie op Avantime

‘Mensen moeten het zien’

Niels van der Nat links met zijn rechterhand Koos Frederiks (foto Teun van der Nat)
Niels van der Nat links met zijn rechterhand Koos Frederiks (foto Teun van der Nat)

Het ontwerpduo Koos Frederiks & Niels Van der Nat bracht op de interieurbeurs Design District 2019 een gloednieuw concept op de serie Avantime van de Italiaanse fabrikant Gigacer. Trinitas Tegulae is een vloer- en wandtegel concept en komt uit in gres porcellanato met een dikte van 4.8 mm. Drie tegels vormen samen één hexagon en alle exemplaren zijn maatvast.

Renée de Haan

De tegels van het Trinitas Tegulae concept kunnen op onnoemelijk veel manieren gecombineerd worden in kleurschakeringen en afwerkingen. Groothandel Julius van der Werf ziet er samen met het agentschap Tegelconcerto een lucratieve toekomst in. Uiteraard kennen we dit soort geometrische patronen ook van andere merken, maar de werkwijze van Frederiks & van der Nat is duidelijk anders. Vanuit hun studio in Delft vertelt het tweetal hoe deze tegelserie tot stand kwam. Niels van der Nat voert het woord met instemmend knikken van Koos Frederiks, die stelt: ‘Dat is onze verdeling.’
Ze hebben samen meerdere onderscheidingen verworven, onder meer in de badkamersector.

Hoe is de bal gaan rollen vanuit de keramische industrie naar ­jullie?
Als interieurarchitecten met een bouwkundige achtergrond hebben we al 25 jaar een eigen bureau en daarvoor werkten we bij verschillende architectenbureaus. Dus keramiek kwam vaak als vanzelfsprekend op ons pad.

In feite zijn we dus via een Nederlandse agent door een zijdeur bij Gigacer binnengestapt

In hoeverre heeft Gigacer hier de hand in gehad, of juist Julius van der Werf en het agentschap Tegelconcerto?
Het is eigenlijk op een aparte manier tot stand gekomen, want we zijn via Peter Koks van Tegelconcerto en Harmpke Mölenberg van Julius van der Werf bij Gigacer beland. Zij brachten ons op een dag de 4.8 mm dikke fullbody serie Avantime van Gigacer onder de aandacht. Wij waren in die periode bezig met het ontwerpen van schakelmeubelen in allerlei combinaties en daarbij ontdekten wij ook andere toepassingsmogelijkheden, zoals met keramiek. Op een prototype van ons ontwerp werd door Peter Koks en Harmpke Mölenberg enthousiast gereageerd en zo ontstond de samenwerking om Trinitas Tegulae te produceren en op de markt te brengen. In feite zijn we dus via een Nederlandse agent en groothandel door een zijdeur bij Gigacer binnengestapt.

Een getinte versie van het geometrische spel
Een getinte versie van het geometrische spel

Geometrische patronen zijn uiteraard niet nieuw, maar de combinatiemogelijkheden maken het spannend en innoverend. Was keramiek van begin af aan daarvoor het beste materiaal?
De oorsprong komt ergens anders vandaan, maar de eerste keuze om dit als gehele puzzel uit te brengen lag direct bij tegels. We hebben hier op de zaak samples gesneden en computeranimaties gemaakt om te zien wat het effect is als keramische wand- en vloerafwerking. Dat werkte zeer overtuigend. Het rechte lijnenspel wordt door de hexagon doorbroken en dat is vooral bij de vloer zeer positief. Bij een wand geeft het weer een totaal andere beleving.

Een bijna Escher-achtige vertaling
Een bijna Escher-achtige vertaling

Is er een advies bij de ­toepassing van deze tegels?
Feitelijk kan iedereen er direct mee uit de voeten. Met name architecten en ontwerpers kunnen naar hartenlust experimenteren met patronen en er zullen steeds weer nieuwe optische effecten gecreëerd worden. De drie vormen kun je met elkaar combineren, maar er zijn ook combinaties mogelijk met twee vormen en zelfs met één. We hebben zelf ook veel voorbeelden gemaakt om de vele optische mogelijkheden te verkennen en die zijn onuitputtelijk. Zelfs één kleur met diverse structuren levert een individueel kunstwerk op. Iedereen krijgt iets unieks maar je moet wel inzien wat er allemaal kan. Trinitas Tegulae is uiterst breed inzetbaar en is toepasbaar in oude, historische gebouwen of bij transformatie van oude industriële panden. Maar het past net zo goed in eigentijdse architectuur zoals stations of gemeentehuizen en in de particuliere sector. Je kunt de uitstraling geheel naar je hand zetten, van rustig tot uitbundig.

Met een kleine verschuiving een heel ander effect
Met een kleine verschuiving een heel ander effect

Wat moeten we ons voorstellen bij grote formaten?
We zijn er nu een half jaar mee bezig in bescheiden formaten, maar hebben de patronen inmiddels ook overgezet naar 60 x 60 cm en 100 x 100 cm. Vooral in monumenten of restauratieprojecten bereik je hiermee spannende en toch tijdloze afwerkingen. Wij denken al aan de renovatie van het Binnenhof in Den Haag bijvoorbeeld, maar ook bij het Escher Museum past het perfect. Sterker nog, sommige van de geometrische patronen zijn voor een deel op deze meester geïnspireerd. In zwart-wit toepassing van Trinitas Tegulae kun je onder andere de 3D metamorfoses een nieuw imago geven.

We merken hoe belangrijk het is dat dit product een goed platform krijgt

Zijn jullie al benaderd door architecten na de beurs Design District?
De reacties waren zeer positief en we merken hoe belangrijk het is dat dit product een goed platform krijgt. Het heeft aandacht nodig om alle potenties bijeen te krijgen. We zijn heel blij met Julius van der Werf en Tegelconcerto, maar wat er precies vanuit Italië als promotie komt is nog niet helder. We ontmoeten de marketingmanager van Gigacer pas in september op de Cersaie, dus dan zien we wel hoe het verder gaat.

Is er een nieuwe liefde voor keramiek ontstaan?
Voor architecten is dit een keramische speeltuin met oneindig veel patronen. Ook wij hebben nog niet alle mogelijkheden op een rij. Ook voor buitentoepassing biedt de serie ook talrijke mogelijkheden. Denk aan keramische gevelbekleding of grote terrassen. We hebben in het verleden in Amsterdam een bijzonder systeem met klemmen toegepast, betegeld met 60 x 120 cm Corten Staallook. Dat kan nu nog niet met deze ongelijke vormen, maar daar komen we wel uit. De zijkant van een flatgebouw diepte geven met Avantime of een Escher-achtige metamorfose in een tonvormig metro station …, daar doemt direct een beeld bij op. Architecten moeten het eerst zien; dan slaat de vonk zeker over en begint het creatieve spel. ■


U bevindt zich hier:
> HOME
> Een greep uit onze artikelen
> Artikelen uit 2019
> Artikelen uit 2019 - nr. 4
> ‘Mensen moeten het zien’
VAKBLAD voor de architect, verwerker en profesionele handel
MENU < terug